All-seasonbanden: een slimme investering of niet?

All-seasonbanden; banden waarmee je in de lente, zomer, herfst maar ook in de winter veilig rijdt. De band is enorm in trek, maar het lijkt te mooi om waar te zijn. Maar is het dat ook? Of is het juist een hele goede investering? Wij leggen je uit wat de all-seasonband is, voor wie deze interessant is en zetten alle voor- en nadelen van de band voor je op een rijtje.

Wat zijn all-seasonbanden?

Steeds meer mensen kiezen tegenwoordig voor all-seasonbanden (ook wel 4-seizoenenbanden of all-weatherbanden genoemd). In 2015 reed slechts 4% van de Nederlandse automobilisten rond met all-seasonbanden. Inmiddels is al ruim 20% van de auto’s uitgerust met de 4-seizoenenbanden, aldus Tom Huyskens van de Bovag tegenover de NOS. Maar wat zijn all-seasonbanden dan precies?

In feite is de all-seasonband een compromis tussen zomer- en winterband. In tegenstelling tot de ‘normale’ zomer- en winterbanden, hebben all-seasonbanden zowel eigenschappen van de zomer- als van de winterband. Daarmee blinkt hij ‘s zomers en ‘s winters niet uit in prestaties, maar is hij wel veilig.

Het rubber van de all-seasonband is wat zachter dan die van een zomerband maar ook weer niet zo zacht als een winterband. De lamellen die bij een winterband voor extra grip zorgen zijn bij een all-seasonband wel aanwezig maar net even wat minder veel.

Wanneer zijn all-seasonbanden interessant?

All-seasonbanden zijn vooral interessant voor de automobilisten die jaarlijks weinig kilometers maken. Denk hierbij aan maximaal 20.000 kilometer op jaarbasis. “Normaal gesproken” hebben de auto’s van ‘kleine rijders’ zomerbanden onder hun auto. Maar met de onvoorspelbare weersverwachtingen zien mensen ook dat winterse dagen met extreme sneeuwbuien steeds vaker voorkomen. Hoe weinig deze automobilisten ook rijden, ze willen hoe dan ook niet voor de keuze komen te staan: thuisblijven of met gevaar voor eigen en andermans leven toch de weg op gaan. In dat geval is de all-seasonband een goede oplossing”, aldus Huyskens.

Hoe herken je all-seasonbanden?

All-seasonbanden, hebben net als winterbanden het ijsberg/sneeuwvlok -symbool of 3PMSF-symbool – een gestileerde berg en sneeuwvlok – aan de zijkant van de band staan (slechts een klein aantal banden/merken hebben dit niet en zijn daardoor ook niet aan te raden, niet goedgekeurd voor bijvoorbeeld Duitsland en Oostenrijk). Je kunt een all-seasonband meestal herkennen aan de benaming van het type op de zijkant van de band. Vaak is dit iets wat verwijst naar all-season of 4-seizoenen.

1. Voordeel | Geen bandenwissel en opslag

Het fijne van een all-seasonband is natuurlijk dat je niet twee keer per jaar je autobanden hoeft te verwisselen (als je zomer- en winterbanden hebt). Dat scheelt weer uitgaven en veel gedoe. Zo hoef je niet twee maar slechts één set banden aan te schaffen. Naast de aanschaf, komen er nog andere kosten kijken bij een bandenwissel. Denk bijvoorbeeld aan de opslag van de extra set banden, het verwisselen van de wielen of de planning en de uitvoering door de bandenspecialist.

2. Nadeel | Licht hoger verbruik

Nadeel is wel dat het brandstofverbruik en slijtage van de all-seasonband in de zomer net iets hoger ligt ten opzichte van de ‘normale’ zomerband. De reden hiervoor is het zachtere rubbermengsel: dit zorgt voor een iets hoger rolweerstand en versnelt de slijtage van de banden. Soms (meestal niet) liggen de prijzen van all-seasonbanden hoger dan die van zomer- en winterbanden. Gezien de snellere slijtage en het hogere verbruik kan het vermeende financiële voordeel al snel een misvatting blijken te zijn.

3. Nadeel | Mindere prestaties dan ‘normale’ banden

Zoals al eerder benoemd presteren all-seasonbanden in de zomer en winter over het algemeen minder goed dan zomer- en winterbanden. “Voor automobilisten die regelmatig in (extreme) zomerse of winterse klimaten rijden, adviseren wij nog steeds om te kiezen voor zomer- en winterbanden. Afzonderlijke zomer- en winterbanden worden ontwikkeld om de beste prestaties te leveren.”, aldus een van onze bandenleveranciers, Vredestein. Een zomerband biedt bij temperaturen boven zeven graden al verschillende voordelen op:

  • Een kortere remweg;
  • Geschikt voor alle weersomstandigheden;
  • Minder geluid produceren.

Winterbanden daarentegen bieden juist bij koudere temperaturen tal aan voordelen op:

  • Een kortere remweg bij temperaturen onder zeven graden;
  • Een betere wegligging door het zachtere rubber;
  • Meer grip op de weg door het speciale profiel van de banden.

4. Voordeel | Altijd de juiste band

Het fijne aan all-seasonbanden is dat je altijd voorbereid bent op verschillende weersomstandigheden. In Nederland kan het nog wel eens lastig zijn om te bepalen wanneer je de zomerbanden moet gaan vervangen voor de winterbanden en vice versa. “Een zomerband wordt onder de zeven graden hard en een winterband wordt bij hogere temperaturen weer zacht”, laat Vredestein weten op hun website. Met de schommelende temperaturen in ons land heeft het dus niet altijd zin om je banden te verwisselen. Dan kan het handig zijn om all-seasonbanden onder je auto te hebben. Mocht het dan in het najaar onverwachts gaan sneeuwen, dan weet je dat je met je all-seasonbanden in ieder geval goed zit!

5. Voordeel | Leeftijd van banden

Banden hebben wettelijk gezien geen maximale leeftijd. Toch adviseren wij om banden die zeven jaar en ouder zijn te vervangen. Indien je niet al te veel rijdt is de kans groot dat je met twee sets banden, dus met zomer- en winterbanden, gemakkelijk aan de zeven jaar komt. Met één set all-seasonbanden is die kans een stuk kleiner.

Conclusie: Dus… investeren in all-seasonbanden of niet? Of zijn ‘normale’ zomer- en winterbanden een betere keuze?

Ons advies: Rij je op jaarbasis niet zo veel en maak je weinig tot geen kilometers in winterse omstandigheden? Dan zijn de all-seasonbanden absoluut een goede investering. Let er dan wel op dat je regelmatig je banden laat checken. Doe dit zeker net voor je de winter ingaat, het advies is dan om je banden te vervangen wanneer de profieldiepte onder de 4 mm komt. Dit geldt zowel voor zomer-, all-season- als voor winterbanden.

Rij je jaarlijks meer dan 20.000 kilometer? Dan raden wij aan om te gaan voor de zomer- en winterbanden. Qua aanschaf en onderhoud ben je dan wellicht iets duurder uit, maar op de lange termijn zijn ze absoluut voordeliger en vooral ook veiliger! Mocht je alleen met zomerbanden rijden, dan adviseren wij zeker om te kiezen voor all-seasonbanden. In de zomer is een all-seasonband misschien iets minder goed, maar in de winter zijn ze veel beter dan zomerbanden.

Wil je graag meer advies over de aanschaf van all-season- zomer- of winterbanden? Geen probleem! Wij staan voor je klaar! Via deze link kun je snel een afspraak inplannen.

 

Koen Wijdeven Blog, Tips