Klaar voor vertrek? Doedebandencheck!

VACO Doedebandencheck

Mede door de coronacrisis en het thuiswerken hebben we het afgelopen jaar de auto steeds vaker laten staan. Het aantal gereden kilometers is daarmee ook drastisch omlaag geschoten. Met de zomervakantie voor de deur en we steeds meer kunnen genieten van onze verdiende vrijheid, trekken we er toch weer massaal op uit met onze auto, caravan of camper. We zijn enorm blij dat dit weer kan, maar dit kan ook gevaarlijke situaties met zich mee brengen. Zeker nu een hoop automobilisten niet of nauwelijks naar hun banden hebben omgekeken. Dat willen we uiteraard voorkomen! Daarom legt VACO je precies uit waar je op met letten! 

Pech onderweg? Daar moet je toch niet aan denken als je op vakantie gaat!

Automobilisten vergeten hun bandenspanning te checken. Met een forse onderspanning kan dit zelfs een klapband tot gevolg hebben. Beschadigingen aan de band, zoals een spijker, blijven onopgemerkt. Auto’s die heel lang stilstaan, krijgen last van ‘flatspotting’: vlakke kantjes op de banden. Veel automobilisten die hun caravan of camper uit de winterstalling halen, herkennen dit. En… heb je je winterbanden al laten wisselen? Door het wijdverbreide thuiswerken zijn automobilisten soms vergeten om hun zomerbanden te laten monteren.

Dus: ga veilig op weg en laat je banden controleren vóórdat je de weg opgaat.

Caravans en aanhangers: check!

Caravans en aanhangers voor een boot of bagage maken relatief weinig kilometers. Na jaren van gebruik hebben de banden van deze recreatievoertuigen meestal nog meer dan genoeg profiel. Door veroudering droogt het rubber echter uit en wordt de band minder veilig. VACO adviseert, net als de ANWB, om de banden vanaf zes jaar na aanschaf jaarlijks te laten controleren. Met een professionele controle wordt het risico op een klapband of een lekke band zo klein mogelijk. Dat is wel zo veilig!

Check je bandenspanning

Rubber is poreus. Een band verliest daardoor circa 0,1 bar spanning per maand. Als je met onderspanning rijdt, dan heb je minder grip op de weg. Je verbruikt meer brandstof, je banden slijten sneller en het is slecht voor het milieu. Bij een grotere onderspanning neemt de kans op een klapband toe. Check daarom minimaal elke twee maanden je bandenspanning.

Wat is de juiste bandenspanning

Veel automobilisten vragen zich af wat de juiste bandenspanning is voor hun banden. Die vind je in het instructieboekje van je auto, of op de sticker aan de binnenkant van het brandstofklepje, of in de deurstijl. Twijfels? Kom dan even langs. Dan checken wij het voor je. 

Check je profieldiepte

Als je banden te weinig profiel hebben, kunnen ze het water op de weg niet meer goed afvoeren. Met als gevolg dat je auto grip verliest, kan gaan glijden en onbestuurbaar kan worden. Check daarom je bandenprofiel regelmatig op slijtage of beschadigingen. Heb je twijfels of vragen over je banden, bijvoorbeeld voordat je op vakantie gaat? Neem geen risico en laat je banden controleren.

Hoe controleer je de profieldiepte

Op de zijkant van de band staat een zogeheten TWI-markering (Tread Wear Indicator). Ongeveer ter hoogte van deze markering zitten profieldieptemeters in de hoofdgroeven van de band. Zijn je banden versleten tot op de hoogte van deze profieldieptemeters? Dan is het hoog tijd voor nieuwe banden. Je hebt de wettelijke minimale profieldiepte bereikt.

Check je banden op beschadigingen

Bandenrubber droogt na verloop van tijd uit. Dat kan je zien aan kleine droogtescheurtjes in het profiel of op de zijkant van de band. Op de foto hieronder kun je dit duidelijk zien. Loop eens een rondje om je auto en controleer je banden op deze scheurtjes of andere beschadigingen.

Wil je er zeker van zijn dat je veilig op vakantie kunt? Plan dan direct een afspraak in voor een Vakantiecheck

Koen Wijdeven Nieuws