Rijd jij liever in een automaat of in een handgeschakelde auto? Misschien rijd jij altijd al in een handgeschakelde auto, en ben je niet bekend met een automaat. Of heb jij het allebei al eens geprobeerd, maar vraag je je af wat het verschil is? Wij schieten je te hulp en leggen je vandaag de verschillen uit tussen de verschillende versnellingsbakken. 

 

Het verschil tussen de twee is vrij simpel: bij een handgeschakelde auto schakel je zelf door de koppeling in te trappen en vervolgens de versnellingspook te verplaatsen, waar een automaat deze handeling voor jou doet. Maar ook binnen de automaten zijn er nog verschillen te vinden, hieronder vind je ze even overzichtelijk onder elkaar:

  • Een volautomaat: heeft een koppelomvormer en schakelt helemaal vanzelf.
  • Een semi- of halfautomaat: hierbij kun je kiezen of je handmatig schakelt of dat de auto dit van jou overneemt.
  • Een volautomaat met dubbele koppeling: vergelijkbaar met de volautomaat maar dan met veel kortere schakeltijden.
  • Een CVT automaat: deze automaat zorgt er zelf voor dat het toerental altijd op de meest gunstige hoogte ligt. Dit vraagt dus om een rustige rijstijl, maar het rijdt ook erg zuinig.

Wat doet een versnellings- of automaatbak eigenlijk?

De versnellingsbak heeft als taak om het evenwicht tussen de bewegingssnelheid en de kracht die daarvoor nodig is te regelen. En toerental wordt dus telkens aangepast naar de kracht die nodig is om vooruit te komen. Zodra het toerental te laag wordt, wordt de toegevoegde energie (brandstof) ontoereikend en slaat de motor af. Wanneer het toerental te hoog wordt, wordt de belasting op de onderdelen te groot en zouden deze kunnen bezwijken. 

Bij een handgeschakelde auto zorg je er zelf voor dat het toerental niet te hoog of te laag wordt, en een automatische versnellingsbak zal dit van jou overnemen.

Wat merk je als er problemen dreigen op te treden?

Bij alle soorten versnellingsbakken kunnen er gedurende het gebruik symptomen optreden die erop kunnen wijzen dat je versnelling kapot dreigt te gaan. Vooral bij automatische versnellingsbakken treden deze symptomen beetje bij beetje op. 

Het schakelen kan stroever gaan, het kan langer duren of er kunnen onderbrekingen optreden. In het ergste geval kun je uiteindelijk helemaal niet meer schakelen naar sommige versnellingen of springen deze er weer uit. Dit kan je opvallen doordat het toerental opeens omhoog kan schieten. Ook kunnen gekke geluiden je gaan opvallen, zelfs wanneer de motor alleen stationair draait. Een gezonde versnellingsbak hoort geen ratelend of krakend geluid te maken, wanneer dit wel het geval is, is dit dus een slecht teken. Er is dan iets gescheurd of kapot in de versnellingsbak.

Tijdig onderhoud aan je versnellingsbak

Het is belangrijk dat, wanneer je symptomen zoals hierboven beschreven tegen het lijf loopt, je aandacht geeft aan het verversen van de versnellingsbakolie en het doorspoelen van je versnellingsbak. De fabrikant van de versnellingsbak beweert vaak dat de olie een leven lang mee gaat, maar in werkelijkheid kan de versnellingsbak vaak langer mee dan olie, en dus wat de fabrikant vooraf aangeeft. 

Omdat de versnellingsbak hard werkt, kunnen er schilfertjes ontstaan aan de randen van de tandwielen. Deze losse deeltjes kunnen voor verstoppingen zorgen en dit zal de wrijving in de versnellingsbak vergroten. Hierdoor zal de versnellingsbak het zwaar krijgen en kan hij onder de druk bezwijken. Dit kun je voorkomen door het vuil uit de versnellingsbak te laten verwijderen, door middel van het doorspoelen van de versnellingsbak en het verversen van de olie. 

Door deze reiniging te laten doen kun je vaak voorkomen dat je versnellingsbak er nog verder onder zal lijden. Zo kun je wanneer de symptomen na het reinigen verdwenen zijn, toch weer veilig de weg op zonder de hele versnellingsbak te hoeven reviseren.

 

Heb je na het lezen van dit artikel vragen over jouw eigen versnellingsbak en de werking hiervan? Neem dan contact op met onze specialisten!